Promocja Zdrowia
Realizacja Programu Promocji Zdrowia w Przedszkolu Publicznym nr 41
Nasze przedszkole usytuowane jest w centrum Szczecina w dwóch budynkach: przy ulicy Malczewskiego oraz przy ulicy Podhalańskiej. Obydwa obiekty są wyposażone we wspaniałe tereny rekreacyjne. Do budynku przy ulicy Malczewskiego przynależy obiekt sportowy- Gryfuś z boiskiem do gry w piłkę nożna, koszykówkę, siatkówkę; bieżnią; sprzętem terenowym; sprzętem rekreacyjnym; tarasem. Do budynku przy ulicy Podhalańskiej przynależy rozległy teren zielony o charakterze parku z ciekawym drzewostanem i nasadzeniami. Wyposażenie ogrodu na zasadzie Ogrodu Jordanowskiego.
Przedszkole od roku 2004 prowadzi na szeroką skalę działania związane z realizacją Programu Promocji Zdrowia a od roku 2006 działa w Zachodniopomorskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
W „Źródełku” Pracujemy nad kształtowaniem prawidłowych nawyków żywieniowych, promocją ruchu i rekreacji oraz życiem w zgodzie z naturą.Działaniami obejmujemy dzieci wszystkich grup, ich rodziców oraz pracowników przedszkola. Oferujemy wszystkim bogatą gamę imprez sportowych i rekreacyjnych na terenie naszych obiektów. Zapraszamy na uroczystości przedstawicieli społeczności lokalnych, dzieci i pracowników z zaprzyjaźnionych przedszkoli, szkół, uczelni, klubów sportowych. Systematycznie współpracujemy również z Przedszkolem Specjalnym nr 21 oraz paraolimpijczykami i sportowcami szczecińskimi.
W naszym przedszkolu unikamy słodyczy i nadmiaru soli. Promujemy zdrowe żywienie układając jadłospisy zgodnie z zaleceniami zawartymi w 10 Zasadach Zdrowego Żywienia oraz piramidzie żywieniowej. Dodatkowo prowadzimy z dziećmi i rodzicami zajęcia gospodarcze, na których przygotowują wspólnie zdrowe posiłki. Wszystkie przedszkolne uroczystości i konkursy kończymy zdrowymi przekąskami z wykorzystaniem warzyw i owoców. Sezonowo uprawiamy z dziećmi nowalijki, robimy przetwory, koktajle. Systematycznie realizujemy z dziećmi projekty o charakterze żywieniowym i ruchowym.
Promujemy również dbałość o zdrowie psychiczne i prawidłowy klimat społeczny. W tym celu realizujemy międzynarodowy certyfikowany program „Przyjaciele Zippiego” oraz programy i projekty autorskie.
OD ROKU 2012 JESTEŚMY POSIADACZAMI CERTYFIKATU ZACHODNIOPOMORSKIEJ SIECI SZKÓŁ PROMUJĄCYCH ZDROWIE. Nasza placówka realizuje 4 standardy promocji zdrowia, które umożliwiły nam uzyskanie KRAJOWEGO CERTYFIKATU PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE W GRUDNIU 2021.
Nasz Program Promocji Zdrowia opiera się na podstawowej wartości życia człowieka, jaką jest zdrowie, zarówno fizyczne, psychiczne, emocjonalne i społeczne.
Priorytetami w tym zakresie są zagadnienia:
1.
Dbałość o zdrowie w zakresie higieny systemu nerwowego i narządów zmysłu.
2.
Systematyczne uczestnictwo w zajęciach ruchowych oraz zabawach na świeżym powietrzu.
3.
Aktywne spędzanie czasu wolnego.
4.
Przestrzeganie praw swoich i innych dzieci, zrozumienie obowiązków.
5.
Podejmowanie działań zmierzających do ochrony środowiska jako niezbędny czynnik zdrowia każdego człowieka.
6.
Kontynuacja działań w zakresie realizacji programu promocji zdrowia wynikająca z przynależności do Sieci Przedszkoli Promujących Zdrowie.
Przyświecają nam cele:
1.
Popularyzacja aktywności fizycznej wśród całej społeczności przedszkola.
2.
Przeciwdziałanie nadwadze i otyłości przez kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat.
3.
Kształtowanie u dzieci umiejętności generowania pomysłów i podejmowania decyzji w sprawach bezpośrednio ich dotyczących.
4.
Rozwijanie kompetencji wśród dzieci, rodziców i pracowników przedszkola w zakresie dbałości o zdrowie własne i innych.
5.
Podejmowanie korzystnych dla zdrowia jednostki zmian w stylu życia dzieci, rodziców, pracowników.
6.
Kształtowanie prawidłowych nawyków w zakresie higieny osobistej.
7.
Ochrona zdrowia psychicznego dzieci i pracowników przez stworzenie miłej i satysfakcjonującej atmosfery zabawy, nauki, pracy.
8.
Pozyskanie rodziców do współpracy w tworzeniu PPZ na zasadzie partnerstwa.
9.
Propagowanie różnorodnych form rekreacji wśród dzieci, rodziców i pracowników poprzez integrację sportową społeczności obydwu obiektów z wykorzystaniem zróżnicowanej bazy sportowo- rekreacyjnej obiektów Malczewskiego- Podhalańska
10.
Zrozumienie koncepcji przedszkola promującego zdrowie przez pracowników niepedagogicznych i rodziców uzmysłowienie społecznej roli przedszkola w promowaniu zdrowia.
Przedszkole Publiczne nr 41 może się pochwalić systematyczną realizacją cyklicznie powtarzających się przedsięwzięć zakresu promocji zdrowia, które najlepiej odzwierciedlają specyfikę naszej placówki. Są to:
- Mikołajkowe Turnieje Sportowe;
- paraolimpiady;
- integracyjne, żywieniowe i ruchowe festyny dla całej społeczności przedszkolnej na terenie ogrodu i obiektu sportowego PP41
- wykorzystanie w corocznej pracy z dziećmi metody projektów; prowadzenie minimum dwóch projektów w każdym roku szkolny we wszystkich grupach:
- projekt żywieniowy w okresie zimowym zakończony otwartymi zajęciami gospodarczymi z rodzicami i wspólnym podsumowaniem projektu;
- projekt ruchowy prowadzony w okresie wiosennym zakończony otwartymi zajęciami ruchowymi na boisku;
- prezentacje o tematyce zdrowotnej w czasopiśmie DIALOGI.
- prezentacje swoich osiągnięćprzed szeroką społecznością.
Zapraszamy wszystkie dzieci i rodziców do naszego przedszkola „po zdrowie”, bowiem przyświeca nam dewiza: „My w naszym Źródełku sposób na zdrowe życie poznajemy, potem jak ta rzeka, w wielki świat płyniemy”
18 listopada w Zespole Szkół Specjalnych w Goleniowie, odbyła się uroczystość wręczenia Certyfikatów Szkół i Przedszkoli Promujących Zdrowie w 2021 roku.
Podczas uroczystości Zachodniopomorska Kurator Oświaty wręczyła list gratulacyjny Przedszkolu Publicznemu nr 41 „Źródełko” w Szczecinie, które otrzymało Krajowy Certyfikat Promocji Zdrowia.

STANDARD 1
Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
STANDARD 2
Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
STANDARD 3
Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych
STANDARD 4
Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o własne zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci
Prawa Dziecka – Prawami Człowieka
- Czym są Prawa Człowieka? Prawa człowieka można określić jako podstawowe standardy, bez których ludzie nie mogą spokojnie żyć i rozwijać się. Odmowa poszanowania praw człowieka stanowi nie tylko osobistą krzywdę dla jednostki, ale sprzyja też pojawieniu się niepokojów społecznych i politycznych wewnątrz społeczeństw i między narodami. Poszanowanie praw człowieka i godności ludzkiej uważa się za podstawę wolności, sprawiedliwości i pokoju na świecie.
- Cechy charakterystyczne Praw Człowieka
- Prawa człowieka posiadamy z racji swojego człowieczeństwa – w tym sensie są to prawa naturalne.
- Praw człowieka nie trzeba kupować, zasługiwać na nie czy je dziedziczyć – są to prawa przyrodzone każdej jednostce.
- Prawa człowieka są takie same dla wszystkich ludzi bez względu na rasę, płeć, narodowość, pochodzenie społeczne, poglądy, religię, stan zdrowia – są to prawa powszechne.
- Prawa człowieka nie mogą być nikomu odebrane z żadnego powodu ( nawet przestępcom )+- są to prawa niezbywalne.
- Aby człowiek mógł żyć godnie ma jednocześnie prawo do wszystkich swoich praw – są to prawa niepodzielne.
- Prawa człowieka zwykle dzielone są na trzy grupy:
Prawa osobiste: prawo do życia i rozwoju, do prywatności, do swobody myśli, sumienia i religii, prawo do wypowiedzi, do wyrażania poglądów, do życia bez przemocy i poniżania, prawo do informacji.
Prawa socjalne: prawo do pracy i nauki, ochrony zdrowia, do zasiłku i pomocy materialnej w razie biedy, prawo do wypoczynku i czasu wolnego, prawo do korzystania z dóbr kultury.
Prawa polityczne: prawo do uczestniczenia w życiu publicznym, prawo zgromadzeń i stowarzyszania się, prawo do życia w pokoju.
- Dokumenty potwierdzające Prawa CzłowiekaNajczęściej uznawanym zbiorem praw człowieka na świecie jest Powszechna deklaracja praw człowieka przyjęta jednogłośnie 10 grudnia 1948r. przez Organizację Narodów Zjednoczonych.
Na podstawie tej deklaracji poszczególne państwa tworzyły swoje prawo wewnętrzne (konstytucje).
Dzieci są najmłodszymi obywatelami kraju, w którym żyją, a więc ich prawa mieszczą się również w prawach przysługujących wszystkim członkom społeczeństwa. Ze względu na niezaradność i niedojrzałość psychiczną oraz słabość organizmu, dziecko wymaga jednak specjalnej ochrony i oddzielnych ( dodatkowych )+praw. Prawa te wyznaczają miejsce dziecka w rodzinie, społeczeństwie i państwie, dają dziecku specjalne uprawnienia, które mają mu zapewnić odpowiednie warunki do życia i pełnego rozwoju jego osobowości oraz możliwości pozytywnej samorealizacji i współtworzenia losu.
Podstawowym dokumentem międzynarodowym dotyczącym praw dziecka jest Konwencja praw dziecka uchwalona przez ONZ w 1989r., ratyfikowana przez Polskę w 1991r.Moje prawa czyli konwencja o Prawach Dziecka
- Prawo do życia i rozwoju – oznacza, że nikogo nie wolno pozbawiać życia, a dorośli muszą stworzyć Ci warunki do prawidłowego rozwoju.
- Prawo do życia bez przemocy i poniżania – oznacza, że bicie, znęcanie się i okrutne traktowanie są niedopuszczalne i karalne.
- Prawo do wychowania w rodzinie – oznacza, że nikomu nie wolno zabrać Cię od rodziców, chyba, że z bardzo ważnych powodów; gdyby zdarzyło się, że rodzice będą osobno, masz prawo do kontaktów z obojgiem rodziców.
- Prawo do wypowiedzi – oznacza, że w ważnych sprawach Ciebie dotyczących możesz wygłosić swoje zdanie, opinie, oświadczyć własną wolę.
- Prawo do stowarzyszenia – oznacza, że możesz należeć do organizacji młodzieżowych, a jeżeli masz 16 lat sam decydujesz o swojej przynależności.
- Prawo do swobody myśli, sumienia i religii – oznacza, że gdy jesteś wystarczająco świadomy sam decydujesz o swoim światopoglądzie, wcześniej jedynie rodzice mają prawo Tobą kierować.
- Prawo do nauki – oznacza, że możesz uczyć się tak długo, jak pozwalają na to Twoje zdolności, jeżeli masz 6 lat możesz rozpocząć naukę w klasie „O”, pracować możesz gdy skończysz 15 lat.
- Prawo do tożsamości – oznacza, że musisz mieć nazwisko, obywatelstwo, poznać swoje pochodzenie, mając 13 lat musisz być pytany o zgodę, gdybyś miał zostać adoptowany, a także gdybyś miał mieć zmienione nazwisko.
- Prawo do informacji – oznacza, że powinieneś poznać swoje prawa, powinieneś mieć dostęp do różnych źródeł wiedzy.
- Prawo do prywatności – oznacza, że możesz dysponować własnymi rzeczami, masz prawo do tajemnicy korespondencji, nikomu nie wolno bez ważnych powodów wkraczać w Twoje sprawy osobiste i rodzinne.
