ROCZNA KONCEPCJA PRACY PP41 rok szkolny 2024/2025
„NA LUZIE ĆWICZYMY BUZIĘ- językowe zmagania”
Roczna Koncepcja Pracy Przedszkola Publicznego nr 41 na rok szkolny 2024/2025 opiera się na podstawowej wartości życia człowieka, jaką jest zdrowie fizyczne, psychiczne, emocjonalne i społeczne. W tym roku największy nacisk położymy na realizację zadań związanych z prawidłowym rozwojem mowy dzieci. Mowa jest bardzo istotną i pożądaną społecznie umiejętnością człowieka. Najczęściej to dzięki niej komunikujemy się ze światem, wyrażamy swoje uczucia, emocje. Mowa nie kształtuje się z dnia na dzień. To proces, który trwa latami a wiek przedszkolny, czyli przedział 3-6 lat jest najlepszym momentem na wspomaganie prawidłowego jej rozwoju.
W bieżącym roku szkolnym priorytetami- celami będą poniższe zagadnienia:
1. Wspomaganie prawidłowego rozwoju mowy.
2. Ukształtowanie nawyku dbałości i higieny narządów mowy, narządów zmysłu oraz systemu nerwowego.
3. Włączenie ćwiczeń logopedycznych w codzienne zabawy i czynności dzieci.
4. Włączenie rodziców w działania stymulujące rozwój mowy na terenie placówki oraz w domu.
5. Tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka.
6. Przygotowanie do zrozumienia emocji i uczuć swoich i innych osób.
7. Akceptacja, zrozumienie, szacunek i przyjazny stosunek do drugiego człowieka.
8. Systematyczne uczestnictwo w zajęciach ruchowych oraz zabawach na świeżym powietrzu.
9. Aktywne spędzanie czasu wolnego- propagowanie różnorodnych form rekreacji wśród dzieci, rodziców i pracowników poprzez integrację sportową społeczności obydwu obiektów z wykorzystaniem zróżnicowanej bazy sportowo- rekreacyjnej obiektów Malczewskiego- Podhalańska
10. Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych w oparciu o zasady zdrowego żywienia oraz piramidę żywnościową- przeciwdziałanie nadwadze i otyłości od lat najmłodszych.
11. Kształtowanie prawidłowych nawyków w zakresie higieny osobistej.
12. Podejmowanie świadomych działań na rzecz ochrony środowiska jako niezbędny czynnik zdrowia każdego człowieka.
13. Prowadzenie kampanii antynikotynowej wśród pracowników i rodziców- kontynuacja
14. Kontynuacja działań w zakresie realizacji programu promocji zdrowia wynikająca z przynależności do Sieci Przedszkoli Promujących Zdrowie
Podstawą opracowania niniejszej Rocznej Koncepcji Pracy PP41 są również 4 standardy PPZ, których wieloletnia realizacja i ewaluacja wiosną 2021 roku pozwoliła na uzyskanie w grudniu 2021 Krajowego Certyfikatu Przedszkola Promującego Zdrowie na lata 2021-2026.
Aby zachować ciągłość i efektywność naszych działań, kontynuujemy realizację wszystkich poniższych STANDARDÓW:
STANDARD 1: Koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmacniania zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
STANDARD 2: Klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci.
STANDARD 3: Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych
STANDARD 4: Przedszkole podejmuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o własne zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci
ZADANIA OGÓLNOPROGRAMOWE :
1) Zatwierdzenie składu Zespołu d.s. Promocji Zdrowia.
2) Zatwierdzenie kontynuacji Programu Promocji Zdrowia PP41 na rok szkolny 2024- 2025
3) Prowadzenie zakładki Przedszkole Promujące Zdrowie na stronie internetowej placówki.
4) Podsumowanie z realizacji zadań PPZ na radzie po I i II półroczu
5) Festyn integracyjny dla dzieci z grup 1-9 (integracja i ruch na świeżym powietrzu) na obiekcie sportowym budynku Malczewskiego
6) Realizacja projektu emocjonalnego „Uczymy się rozwiązywać spory i konflikty”- dzieci 3,4-letnie
7) Realizacja autorskiego projektu „Uczymy się uważności” dzieci 5-letnie
8) Realizacja międzynarodowego programu emocjonalnego „Przyjaciele Zippiego”- dzieci 6-letnie
9) Literackie ogrody- „Językowe zmagania z literaturą dziecięcą”- impreza integracyjna dla dzieci z grup 1-9 w ogrodzie budynku Podhalańska
ZADANIA W ZAKRESIE ZDROWEGO ŻYWIENIA:
1)Przygotowywanie jadłospisów zgodnie z normami i wytycznymi w zakresie zasad zdrowego żywienia z zalecanym stosowaniem określonej ilości produktów poszczególnych pięter piramidy zdrowego żywienia.
W KAŻDYM TYGODNIOWYM JADŁOSPISIE OBOWIĄZUJE:
· PONIEDZIAŁEK-DZIEŃ WARZYWNY
· WTOREK-DZIEŃ OWOCOWY
· ŚRODA-DZIEŃ ZBOŻA, KASZY, SUSZONYCH OWOCÓW, ORZECHÓW
· CZWARTEK-DZIEŃ NABIAŁOWY
· PIĄTEK-DZIEŃ WARZYWNO- RYBNY
2)Realizacja rekomendacji BMI i WHTR z czerwca 2024:
· komponowanie zbilansowanych jadłospisów;
· unikanie nadmiaru cukru, soli, tłuszczu;
· estetyka i walory smakowe podawanych posiłków;
· obieg i wymiana informacji związanych z zainteresowaniem dzieci podawanymi potrawami;
· praca nad całościowym zjadaniem posiłków przez dzieci 6-letnie- intensywnie rosnące i bardzo ruchliwe- niedobór wagi jest szczególnie widoczny u dzieci najstarszych;
· wypracowanie w dzieciach nawyku szanowania żywności.;
· zachęcanie rodziców do zapoznawania się z jadłospisami wywieszonymi w holu przedszkola;
· prowadzenie pedagogizacji prozdrowotnej rodziców podczas zebrań, na stronie internetowej, na gazetkach tematycznych;
· aktywizowanie rodziców do współprowadzenia zajęć ruchowych i gospodarczych
· zachęcanie rodziców do aktywnego spędzania z dzieckiem czasu poza przedszkolem;
· uwrażliwienie rodziców na szkodliwość dokarmiania w szatni dzieci (rano przed śniadaniem i po południu jako „pseudonagroda” za spędzony w przedszkolu dzień) lizakami, pączkami, czekoladkami oraz pozostawianie w szafkach dziecięcych i kieszonkach odzieży dziecięcej podobnych produktów
3) Konkursy o tematyce zdrowego żywienia:
„Miodowe lata”
„Ryby też mają głos”
„Mleczna droga do zdrowia”
„Rośliny strączkowe są smaczne i zdrowe”
4)Podjęcie grupowych projektów żywieniowych pod hasłem: „Kolory, smaki, zapachy- czyli kuchnia przedszkolaka od jesieni do lata” zakończone zajęciami otwartymi gospodarczymi dla dzieci i rodziców. Zwrócenie uwagi podczas realizacji projektu na budowę jamy ustnej i znaczenie poszczególnych narządów artykujacyjnych podczas spożywania posiłków.
5)Całodzienny dostęp wszystkich dzieci do wody pitnej w salach, w okresie letnim również podczas pobytu na podwórku.
6) Bufetowe podawanie posiłków motywujące do dokonywania samodzielnych prozdrowotnych wyborów i kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych od najmłodszych lat. Zachęcanie rodziców do wspólnego ze swoimi dziećmi celebrowania posiłków w domu.
7)Stosowanie zdrowych poczęstunków jako podsumowań konkursów, imprez, urodzin.
8) Prowadzenie wiosennych hodowli w zielonych kącikach we wszystkich grupach. Wykorzystanie nowalijek do wykonywania sałatek, ozdabiania kanapek.
9)Ocena stanu odżywienia; pomiary, badania porównawcze w skali przedszkola; BMI, WHTR; wnioski, rekomendacje
NA LUZIE ĆWICZYMY BUZIĘ-JĘZYKOWE ZMAGANIA
1)Utworzenie GRUPOWYCH KĄCIKÓW LOGOPEDYCZNYCH- według pomysłu i inspiracji nauczyciela, zawierających różnorodne proste pomoce dydaktyczne pomagające w rozwoju mowy, słuchu, ćwiczeniach oddechowych itp. Systematyczne wzbogacanie i wymiana pomocy.
2)Zorganizowanie w holu KĄCIKA MAŁEGO MÓWCY zawierającego zestawy profesjonalnych ćwiczeń i porad logopedycznych dla dzieci (wykorzystanie do ćwiczeń w domu z rodzicami) ze zmienną tematyką
3)”Wiersze, wierszyki ćwiczące języki”- przedszkolne prezentacje wierszyków logopedycznych.
4)Mini-warsztaty logopedyczne dla rodziców w każdej grupie podczas zebrań podsumowujących I półrocze „Ćwiczę mowę ze swoim dzieckiem
5)Zorganizowanie konkursu recytatorskiego dla chętnych dzieci i rodziców: „Czy czujesz, że rymujesz”– duety recytatorskie.
6)Logorytmika wiosenna bryka– ćwiczenia i zabawy logorytmiczne w ogrodzie przedszkolnym, organizacja w poszczególnych grupach.
7)Realizacja własnych mini-projektów logopedycznych przez chętnych nauczycieli w grupach
8)”Słuchamy lata”– zabawy słuchowe w ogrodzie przedszkolnym
ZADANIA W ZAKRESIE ROZWIJANIA SPRAWNOŚCI RUCHOWEJ
1)Przygotowywanie systematycznej i zróżnicowanej oferty zajęć i zabaw ruchowych kierowanych przez nauczycieli podczas codziennego, obowiązkowego pobytu dzieci na powietrzu.
2)Podjęcie projektu ruchowego „ Aktywne Źródełko” z uwzględnieniem wykorzystania sprzętu terenowego oraz przyborów i przyrządów gimnastycznych
3)Wykorzystywanie elementów jogi dla dzieci podczas zabaw ruchowych i zajęć zorganizowanych.
4)”JESTEM BLISKO CIEBIE”– prowadzenie zajęć ruchowych z elementami metody W. Scherbone.- dzieci młodsze
5)Systematyczne (w okresie wiosennym) wspólne spacery grup młodszych w okolice przedszkola i grup starszych do pobliskich parków- ruch na świeżym powietrzu po za obrębem przedszkolnego ogrodu.
6)”DZIEŃ PUSTEJ SALI”– organizacja dnia, w którym większość zajęć przebiega po za budynkiem przedszkola-sprzyjanie aktywności ruchowej i pobytowi na świeżym powietrzu.
7)MINI KOSZYKÓWKA- zabawy z piłką dla dzieci starszych
8)Realizacja rekomendacji wynikających z analizy wyników TESTÓW COOPERA z maja 2024 (realizacja przez dzieci 5-6-letnie): · utrzymanie systematyczności ćwiczeń na bieżni; · doskonalenie ćwiczeń w zakresie skłonu dosiężnego- w grupach dzieci 5 i 6–letnich. · prowadzenie ćwiczeń w zwisie na drabinkach; u dzieci 5-6 letnich- wykorzystujemy nowe sprzęty sprawnościowe na terenie ogrodów przedszkolnych
9)Udział grup dzieci z rocznika 2018 w testach sprawności COOPERA; badania porównawcze, wnioski, rekomendacje.
ZADANIA W ZAKRESIE HIGIENY ORAZ OCHRONY I DBAŁOŚCI O ŚRODOWISKO SPOŁECZNO- PRZYRODNICZE
1)Udział wszystkich grup w przedszkolnej AKADEMIA CZYŚCIOCHA: · odkrywanie świata higieny osobistej; · ZDROWE ZĘBY MAMY- MARCHEWKĘ ZJADAMY- kontynuacja działań w zakresie projektu Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej; · CZAS NA WAŻNĄ MODĘ- SZANUJEMY WODĘ-przestrzeganie zasad oszczędzania wody w gospodarstwie przedszkolnym i domowym
2)Zdrowe powietrze, zdrowe płuca, uwrażliwienie na szkodliwe działanie tytoniu: · Przygotowanie przedstawienia o tematyce antynikotynowej „Mamo, tato nie pal” celem prezentacji na corocznym konkursie organizowanym przez Powiatową Stację Sanitarno- Epidem. · kontynuacja realizacji rekomendacji wynikającej z raportu końcowego do Krajowego Certyfikatu Przedszkoli Promujących Zdrowie; prowadzenie kampanii antynikotynowej wśród wszystkich pracowników przedszkola.
3)JESIENNE PORZĄDKI-JESIENNE SADZONKI prace ogrodnicze o charakterze porządkowym, sadzenie cebulek krokusów, tulipanów, dbałość o krzewy, drzewa- grupy 3,4,5,7,8,9
4)ŚWIĘTO DRZEWA-przeprowadzenie wiosennego zajęcia ogrodniczego przez każdą grupę na terenie ogrodu M/P
5)Przestrzeganie zasady właściwego stosunku do zwierząt- szacunku, miłości, opiekuńczości, niesienia pomocy, uwrażliwienia na krzywdę, pojmowane jako harmonia w przyrodzie: · GWIAZDKA DLA ZWIERZĄT- udział w akcjach charytatywnych typu zbiórka karmy dla kotów, gromadzenie koców do schroniska itp. przez wszystkie dzieci, pracowników i rodziców · zimowe dokarmianie ptaków przez dzieci z grup młodszych · CO W TRAWIE PISZCZY, CO W LIŚCIACH ŚPIEWA- konkurs fotograficzny dla dzieci i rodziców na najpiękniejsze zdjęcia owadów i ptaków zaobserwowanych podczas rodzinnych spacerów
6)”Przedszkolny tydzień eksperymentów przyrodniczych i doświadczeń”– zabawy i zajęcia w poszczególnych grupach na terenie ogrodu przedszkolnego i tarasu.
HARMONOGRAM UROCZYSTOŚCI I ZADAŃ OGÓLNOPRZEDSZKLNYCH
W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM NR 41 W SZCZECINIE W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
1. Dzień Przedszkolaka- witamy w nowym roku szkolnym 19.IX.2024
2. „Rumiane jabłuszko na Dzień Chłopaka” (tradycje Dnia Chłopaka 30.09. i Dnia Jabłka 28.09.) 30.IX.2024.
3. Ogólnoprzedszkolna uroczystość z okazji Dnia Edukacji Narodowej 14.X.2024
4. Pasowanie na Przedszkolaka dzieci z rocznika 2021 XI.2024 (terminy dla grupy 1,2,6 będą podane pod koniec października na ogłoszeniu w holu przedszkola)
5. Ogólnoprzedszkolna uroczystość z okazji Święta Niepodległości 08.XI.2024
6. Dzień Postaci z Bajek grupy 1,2,3,6,7 Dzień Adrzejkowych wróżb grupy 4,5,8,9 29.XI.2024
7. Mikołajkowe harce 06.XII.2024
8. Kiermasz bożonarodzeniowy 06.XII.2024
9. Zabawa Świąteczna z Mikołajem 09.XII.2024
10. Grupowe uroczystość z okazji Świąt Bożego Narodzenia XII.2024
11. Ogólnoprzedszkolna uroczystość z okazji Świąt Bożego Narodzenia 18. i 19.XII.2024
12. Dzień Babci i Dziadka na wesoło– – wspólne tańce, śpiew, ćwiczenia buzi i języka z dziadkami. Imprezy organizowane we wszystkich grupach wiekowych druga połowa I.2025 (terminy dla poszczególnych grup będą podane na początku stycznia na ogłoszeniu w holu przedszkola)
13. Ogólnoprzedszkolna uroczystość z okazji Święta Kobiet. 07.III.2025
14. Powitanie wiosny- przedszkolny festiwal talentów pod hasłem: „Zimę żegnamy, wiosnę witamy” 21.III.2025
15. Kiermasz wielkanocny 09.IV.2025
16. Śniadanie z Zajączkiem w grupach 17.IV.2025
17. „Mieszkam w Polsce- powróćmy jak za dawnych lat” czyli przedszkolny tydzień historii naszego kraju zakończony występami ogólnoprzedszkolnymi (w kooperacji z programem wychowawczym „Dumni Polacy”) 29.IV.2025
18. Dzień Rodziny- uroczystości w grupach druga połowa V.2025 terminy dla poszczególnych grup będą podane na początku maja na ogłoszeniu w holu przedszkola
19. Festyn ogrodowy z okazji Dnia Dziecka dla grup1-9 w ogrodzie obiektu Malczewskiego z udziałem Teatru Gajewskich 03.VI.2025
20. Dmuchane zamki, baseny kulkowe, biesiady na trawie- niespodzianki z okazji Dnia Dziecka cykl imprez VI.2025
21. Literackie ogrody- „Językowe zmagania z literaturą dziecięcą” ogród obiektu Podhalańska VI.2025
22. Uroczyste pożegnanie przedszkola- dzieci odchodzące do klasy 1 SP- grupa 5,4,9,8 druga połowa VI.2025 terminy dla poszczególnych grup będą podane na początku czerwca na ogłoszeniu w holu przedszkola
23. Grupowe zakończenia roku – organizacja uroczystości w poszczególnych grupach druga połowa VI.2025 terminy dla poszczególnych grup będą podane na początku czerwca na ogłoszeniu w holu przedszkola
PROGRAM WYCHOWAWCZY PRZEDSZKOLA OBOWIĄZUJACY W ROKU SZKOLNYM 2024/2025
BEZPIECZNY PRZEDSZKOLAK
BEZPIECZEŃSTWO W PRZEDSZKOLU
1. Utworzenie obrazkowych kodeksów postępowania i zachowania w grupach najmłodszych oraz modyfikacja obowiązujących kodeksów w pozostałych grupach wiekowych. Ocena zachowania dzieci w przyjęty w każdej grupie umowny sposób.
2. Systematyczne utrwalanie zasad bezpieczeństwa w oparciu o obowiązujące w PP41 procedury wewnętrzne. Wykorzystywanie instrukcji i zasad zamieszczonych na wprowadzonej w każdej grupie tablicach bezpieczeństwa: · zasady udzielania pierwszej pomocy, · zasady bezpiecznego korzystania ze sprzętu w ogrodzie, · kodeks zachowania dzieci w ogrodzie, · drogi ewakuacyjne.
3. Bezwzględne reagowanie na niepożądane zachowania dzieci zagrażające w sposób bezpośredni ich bezpieczeństwu, zdrowiu, życiu.
4. Systematyczna współpraca między nauczycielami i personelem obsługi w celu zwiększenia poczucia bezpieczeństwa na terenie placówki-wzajemna codzienna wymiana informacji pomiędzy pracownikami.
5. Wspólpraca z rodzicami w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom: · kodeksu zachowań rodziców w ogrodzie przedszkolnym, · uzupełnienia i systematycznej aktualizacji upoważnień do odbioru dzieci z przedszkola oraz zastrzeżeń w odbiorze; · nie przekazywania przez rodziców kodów wejściowych do przedszkola i czytników osobom postronnym; · zakazu wpuszczania obcych osób na teren przedszkola (jeśli z rodzicem wchodzi osoba obca- rodzic przekazuje tę informację pracownikowi przedszkola); · wsparcia przez rodziców podczas organizacji imprez i wyjść dzieci po za teren przedszkola; · bezpieczeństwa przechowywania i przetwarzania danych oraz wizerunku dziecka; · respektowania Standardów Ochrony Małoletnich
6. Ewakuacja próbna grup dzieci 4,5,6 letnich- zapoznanie z nowymi drogami ewakuacyjnymi- obowiązuje zapis w dzienniku
7. Ewakuacja kompleksowa całej placówki – utrwalenie obowiązujących dróg ewakuacyjnych
BEZPIECZEŃSTWO NA DRODZE
1. Zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego
2. Utrwalenie podstawowych zasad ruchu drogowego: -poszerzenie zakresu pojęć; -utrwalenie zasad poruszania się rowerem, hulajnogą
3. Obowiązkowe zakładanie kamizelek odblaskowych podczas wyjść po za teren placówki
4. Odnotowywanie wyjść dzieci po za teren przedszkola w zeszycie wyjść.
5. Zorganizowanie spotkania z policjantem dla grup młodszych
INNE KAMPANIE Z ZAKRESU BEZPIECZEŃSTWA
”Dziecko w świecie technologii- czy wszystko co znajdziesz w internecie jest bezpieczne i prawdziwe?”- cykl zajęć dla dzieci 5-6 letnich
Prawa i obowiązki- podstawą bezpieczeństwa dzieci. Systematyczna realizacja z uwzględnieniem planowania dydaktyczno-wychowawczego; wybór realizowanych praw i obowiązków w zależności od grupy wiekowej; organizacja Ogólnopolskiego Dnia Praw Dziecka.
”Niebezpieczny lizak- nie ufaj obcym”- cykl zajęć uwrażliwiających na stosowanie zasady ograniczonego zaufania w stosunku do osób nieznajomych
”Bezpieczeństwa uczę się z kolejowym ABC III”- kampania z Nosorożcem Rogatkiem kolejoweabc.pl
DUMNI POLACY
1.Piękno naszego regionu przez cały rok: spacery w okolice przedszkola-grupy młodsze · spacery do pobliskich parków- grupy starsze
2.Szczecin- miasto historii, legend i zabytków · przybliżanie dzieciom legend z regionu Pomorza Zachodniego- „Śladami Duszka Bogusia” · poznawanie ciekawych zakątków Szczecina- spacer po Szczecinie dzieci 5-6 letnie
3.Obchody imprez o charakterze patriotycznym zawartych w Harmonogramie Uroczystości PP41 na rok szkolny 2024/2025 zgodnie z wyznaczonymi terminami.
4.Obchody tradycyjnych świąt z polskiego kalendarza zawartych w Harmonogramie Uroczystości na rok szkolny 2024/2025 zgodnie z wyznaczonymi terminami. Akcja „Idą Święta- nie o SMS-ie, tylko o kartce pamiętaj”- tworzenie w grupach kartek okolicznościowych i wysyłanie ich do dzieci z innych przedszkoli”
5. „Mieszkam w Polsce-powróćmy jak za dawnych lat” czyli przedszkolny tydzień historii.: · przybliżanie dzieciom najważniejszych symboli i atrybutów wybranych epok historycznych; · prezentacja wybranych znaczących postaci historycznych; zaproszenie gości ze szczecińskiego „Klubu Barokowego” w tradycyjnych strojach z epoki; · przedszkolny pokaz mody barokowej; · podsumowanie tematu w formie imprezy uwzględnionej w Harmonogramie Uroczystości
TACY SAMI JAK MY
1.Współpraca z przedszkolem specjalnym PP 21: a)przygotowanie planu współpracy · I półrocze- grupa 3 · II półrocze- grupa 8 b)współpraca w oparciu o zatwierdzony przez wicedyrektora PP41 i dyrektora PP21 plan. · I półrocze-grupa 3 · II półrocze- grupa 8
2.Nawiązanie współpracy z klasą 1 SP 56: a) przygotowanie planu współpracy: · I półrocze- gr 4 · II półrocze – gr 5 b) b)współpraca w oparciu o zatwierdzony przez wicedyrektora PP41 i dyrektora SP56 plan · I półrocze- gr 4 · II półrocze – gr 5
3.Nawiązanie współpracy z klasą 1 SP 54 · przygotowanie planu współpracy gr 9 · współpraca w oparciu o zatwierdzony przez wicedyrektora PP41 i dyrektora SP54 plan
4.Współpraca z najstarszą grupą żłobka „Jarzębinka”: · przygotowanie planu współpracy – grupa 7 · współpraca w oparciu o zatwierdzony przez wicedyrektora PP41 i dyrektora żłobka plan.
5.Obchody Międzynarodowego Dnia Głuchych i języka migowego(Dzień Świadomości) ; przybliżenie symboliki i piktogramów wykorzystywanych przez osoby niesłyszące.
6.”Jestesmy z wami z niebieskimi motylami”-obchody światowego dnia świadomości autyzmu (niebieskie stroje dzieci, wykonywanie niebieskich motyli itp.)
JĘZYKI OBCE NIE SĄ NAM OBCE- – JĘZYKOWE WYPRAWY PO EUROPIE
1.Jesienny angielski teatrzyk- przygotowanie przez dzieci 6-letnie prezentacji językowej o wybranej tematyce dla dzieci 3,4,5-letnich
2.Wprowadzanie do mowy codziennej, potocznej nazw przedmiotów , zabawek znajdujących się w sali w języku angielskim.
3.Świąteczne prezentacje dla rodziców we wszystkich grupach- dołączenie do repertuaru piosenek w języku angielskim.
4. Językowe wyprawy po Europie: · cykl zajęć w grupach przybliżający dzieciom codzienne życie i obyczaje w wybranych krajach europejskich (w zależności od możliwości rozwojowych danej grupy wiekowej) · tydzień języków obcych- nauka kilku wybranych zwrotów grzecznościowych w języku obcym, nauka prostej piosenki w tym języku- grupa wybiera określony język; możliwość zaproszenia w danym tygodniu osoby posługującej się określonym językiem · podsumowanie na wspólnej prezentacji tematycznej (stroje, piosenka, taniec, kilka zwrotów w danym języku itp.
5.”Żegnamy przedszkole- witamy wakacje”– dołączenie do repertuaru na zakończenie roku szkolnego piosenek lub wierszy w j. angielskim we wszystkich grupach oraz piosenki w innym języku, którą dzieci poznały podczas „Językowych wypraw po Europie”).
LUBIMY SZTUKĘ
1.Udział dzieci w koncertach na terenie placówki.
2.Udział w koncertach w Filharmonii grup starszych.
3.Relaks przy muzyce- systematyczne słuchanie muzyki relaksacyjnej w każdej grupie przez kilka minut w ustalonym przez nauczyciela momencie dnia.
4.Udział w konkursach, warsztatach, plenaerach plastycznych: · po za placówką- oferta z innych placówek oświatowych · na terenie przedszkola- zorganizowanie konkursów przez nauczycieli w awansie zgodnie z Roczną Koncepcją Pracy Przedszkola
5.Udział w spektaklach teatralnych: · na terenie placówki · w teatrze lalek Pleciuga · w przedszkolnym Teatrze Małego Aktora- przedstawienia autorskie nauczycieli w grupach zgodnie z harmonogramem uroczystości grupowy
AKADEMIA PRZED- SZKOLONYCH ZAWODÓW
1.Stwarzanie sytuacji umożliwiających dziecku poznanie siebie: · „Moje urodziny”– obchody na terenie grupy urodzin wychowanków ze zwróceniem uwagi na indywidualne zainteresowania i marzenia dziecka · wspólne podejmowanie decyzji dotyczących organizacji w sali czasowych kącików tematycznych zgodnie z inwencją dzieci · „Moje pierwsze portfolio”
2.Wprowadzanie dzieci w świat zawodów i rynek pracy: · ”Co potrafią sprawne ręce” -korzystanie z układanek dydaktycznych, loteryjek, układanie historyjek tematycznych · tydzień zajęć w grupach pod hasłem „Przewodnik po zawodach” · „Kto pracuje w naszym przedszkolu”- poznanie specyfiki pracy wszystkich pracowników placówki: kucharz, woźna, konserwator, intendent, księgowa; zaproszenie pracowników na krótką prezentację swojego zawodu na terenie poszczególnych grup, odwiedziny dzieci na stanowisku pracy pracowników po wcześniejszym umówieniu spotkania.
3.Przybliżenie dzieciom rynku edukacyjnego i znaczenia uczenia się przez całe życie: · ”Tak jest w szkole dla „dużych dzieci”– zorganizowanie spotkania z rodzicem- nauczycielem szkoły podstawowej, średniej, wyższej- w miarę możliwości organizacyjnych- dla dzieci 5-6 letnich · „Gdy będę duży to…..”-zajęcia, zabawy i rozmowy z dziećmi z wykorzystaniem metod aktywizujących
4.Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych: · „Mój pokój- mój świat”– konkurs plastyczny dla dzieci i rodziców w dowolnej technice; przygotowanie w holu wystawy prac konkursowych. · ”Plejada zainteresowań”- wybór ostatniego piątku każdego miesiąca jako dnia, kiedy dzieci mogą przynieść do przedszkola swoją ulubioną zabawkę, grę, książkę i opowiedzieć o niej swoim kolegom (4,5,6-latki)
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
1.Systematyczna modernizacja kącika w holu przedszkola „Uwolnij książkę”- wykorzystanie pozycji przynoszonych przez rodziców i pracowników; zachęcanie rodziców i pracowników do korzystania i wymiany książek w kąciku.
2.Czytanie codzienne przez nauczycieli literatury dziecięcej.
3.LUBIMY CZYTANIE I NASZE PANIE: Czytanie przez pracowników obsługi przygotowanej przez nauczycieli literatury dziecięcej- 2 x w miesiącu w każdej grupie
4.Kontynuacja cyklu „Wielkie czytanie w Literackich Ogrodach” pod hasłem „Językowe zmagania z literaturą dziecięcą”
5.RODZICE CZYTAJĄ- DZIECI SŁUCHAJĄ czyli „ krążąca biblioteczka”; każde kolejne dziecko wybiera następcę, któremu przekazuje daną pozycję literacką do przeczytania z rodzicami podczas weekendu i podzielenia się wrażeniami w poniedziałek na forum grupy.
6.BAJKI Z ODLEGŁYCH KRAŃCÓW EUROPY– słuchanie, omawianie i ilustrowanie opowiadań i bajek zagranicznych autorów podczas realizacji tematyki „Językowych wypraw po Europie”
KAŻDY PRZYZNA NAM RACJĘ, ŻE NAJLEPSZE SĄ WAKACJE